Η Αθήνα, ή αλλιώς η πόλη που η κίνηση δεν κοιμάται ποτέ, είναι μία από τις περιοχές που το δίπλωμα, όχι μόνο δε διευκολύνει τη μετακίνησή σου, αλλά αντίθετα συχνά την επιμηκύνει κατά τι περισσότερο.
Άλλωστε δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου μια διαδρομή από τα νότια προς τα βόρεια προάστια μπορεί να διαρκέσει το ίδιο - αν όχι και παραπάνω - από ένα ταξίδι σε μια γειτονική επαρχιακή πόλη.
Έτσι δεν αποτελεί μόνιμο πονοκέφαλο για τους συγκοινωνιολόγους, αλλά και για όλους μας, αφού μειώνει τον προσωπικό μας χρόνο και αυξάνει την ασυνέπειά μας στις επαγγελματικές και μη υποχρεώσεις μας.
Τι μπορούμε να κάνουμε για να περιορίσουμε τις ώρες παραμονής μας στα αθηναϊκά οδοστρώματα;
Με μη ελκυστικά μέσα μαζικής μεταφοράς, που δεν εξυπηρετούν από άποψη συχνότητας, αλλά και ποιότητας, αφού ενδέχεται να χρειάζονται τρεις συγκοινωνίες για να καλυφθούν αποστάσεις της τάξης των 5 χιλιομέτρων, η ανεύρεση εναλλακτικών διαδρομών αποτελεί πλέον μονόδρομο.
Σε αυτή την κατεύθυνση το Google Maps μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο, αφού αν του αποκαλύψετε τον τόπο διαμονής και εργασίας σας σας ενημερώνει για τυχόν αύξηση της κίνησης από τα συνηθισμένα επίπεδα, αλλά και για ενδεχόμενα ατυχήματα που μπορεί να εμποδίζουν προσωρινά την κυκλοφορία.
Η αποφυγή κεντρικών λεωφόρων είναι μια καλή στρατηγική, ειδικά αν συνδυάζεται με την επιλογή των κατάλληλων δευτερευουσών οδών, ώστε να φτάσετε στον τελικό προορισμό σας, έχοντας υπομείνει το λιγότερο δυνατό μποτιλιάρισμα. Μέσω της χάραξης δύο και τριών εναλλακτικών διαδρομών είναι πρακτικά αδύνατο να συναντήσετε την ίδια κίνηση σε όλες τις πιθανές επιλογές σας.
Νέα και Αισιόδοξα Κυκλοφοριακά Σενάρια
Στα συν, αν και ακόμα στα σκαριά, είναι τα νέα κυκλοφοριακά έργα που αναμένεται να δώσουν ανάσα στην Αττική μέσω του έξυπνου σχεδιασμού τους, την ώρα που ο δακτύλιος δείχνει να μην αποδίδει, τουλάχιστον στο βαθμό που ανταποκρινόταν κάποτε. Ανάμεσα σε αυτά, λοιπόν, συγκαταλέγεται η πολυπόθητη Σήραγγα της Ηλιούπολης και οι υπογειοποιήσεις της Λεωφόρου Ποσειδώνος, αλλά και της οδού Μελίνας Μερκούρη στο Ηράκλειο Αττικής.
Στη μεν πρώτη υπολογίζεται ότι ο χρόνος μετακίνησης από τη Λεωφόρο Κατεχάκη προς τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης θα συρρικνωθεί στο 1/3 της διάρκειάς του, ήτοι από 30 λεπτά που είναι σήμερα σε 10 μετά το τέλος της κατασκευής της.
Αντίστοιχα, η περίπου ενάμισι χιλιομέτρου υπόγεια διαδρομή από την παραλία του Αλίμου στη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά βάζει τέλος στην ταλαιπωρία των οδηγών στο παραλιακό μέτωπο με την κατάργηση ενός επίγειου τμήματος με έξι φωτεινούς σηματοδότες.
Σε παρόμοιο μήκος κύματος κινείται και η υπογειοποίηση της Μελίνας Μερκούρη, διακόπτοντας τη διέλευση ενός διόλου ευκαταφρόνητου όγκου οχημάτων μέσα από τις γειτονιές και αυξάνοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων, λόγω της παράλληλης δημιουργίας πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων.
Μην παρεκκλίνεις από την πορεία σου
Μια βασική αρχή, που πρέπει να τηρούμε πέρα από τη ζωή και στους δρόμους, είναι η χάραξη σταθερής πορείας. Οι απότομες και νευρικές αλλαγές στο ρεύμα της κίνησης που ακολουθείτε μπορούν να σας κοστίσουν είτε χρόνο είτε χρήματα. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι με το άναμμα και το σβήσιμο του αυτοκινήτου καταναλώνεται επιπλέον καύσιμο εξαιτίας της ενέργειας που απαιτεί ο κινητήρας για να επανεκκινήσει. Γι’ αυτό τον τελευταίο καιρό παρατηρείται έντονα η τάση οι οδηγοί να μειώνουν την ταχύτητα του οχήματός τους πριν από το φανάρι, ώστε να αποφύγουν την πλήρη ακινητοποίησή του μέχρι να αλλάξει.
Χρήση δημοσίων μέσων μεταφοράς
Όσο αρνητικά κι αν είναι τα συναισθήματα με τα οποία τα έχουμε συνδέσει, τα ΜΜΜ υπό ορισμένες συνθήκες μπορούν να μας εξοικονομήσουν σημαντικό χρόνο από την καθημερινότητά μας. Ειδικά αν σκεφτούμε ότι στην πρωτεύουσα εκτιμάται ότι περνάμε πάνω από ένα χρόνο από τη ζωή μας σταματημένοι στην κίνηση.
Αν και ο ρόλος των λεωφορείων περιορίζεται μόνο στη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων, αφού η χρήση τους θεωρητικά αντικαθιστά 30 περίπου αυτοκίνητα στο δρόμο, σύμφωνα με την ACEA, οι γραμμές του μετρό και το τραμ εγγυώνται επιπλέον μια πιο γρήγορη και απρόσκοπτη μετάβαση. Μέχρι, όμως, την ολοκλήρωση της γραμμής 4, το πρόβλημα των διασυνδέσεων με βασικές περιοχές του Κεντρικού Τομέα των Αθηνών, όπως το Παγκράτι, η Καισαριανή και ο Βύρωνας, παραμένει ουσιαστικά αμετάβλητο.
Συμπερασματικά, ο συνδυασμός όλων των παραπάνω μπορεί να συνεισφέρει στην αποφυγή της κίνησης και των γνωστών δεινών που αυτή επιφέρει στην ψυχική μας υγεία και ισορροπία.
Ωστόσο, η ανίχνευση πιο ερημικών εναλλακτικών δεν είναι πάντα σοφή επιλογή.
Αρκετές φορές, όπως αποδεικνύεται και στο άρθρο για την απόφαση - σταθμό του Αρείου Πάγου, μπορεί να μας φέρει αντιμέτωπους με μπελάδες που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια του οχήματός μας, μειώνοντας τις πιθανότητες αποζημίωσης από τις εκάστοτε ασφαλιστικές εταιρείες σε περίπτωση κλοπής.